Özlem Cekics pengeindsamling: 79 procent af pengene
går til løn, husleje og mad
Lige nu står den tyrkiske
indvandrer Özlem Cekic bag en omfattende pengeindsamling, der er intensiveret
efter tidligere overrabbiner Bent Melchiors død.
I
begyndelsen af august 2021 kunne Özlem Cekic fortælle, at der foreløbigt er
kommet 370.000 kroner i pengekassen.
De
tusindvis af kroner, der indbetales af godtroende danskere, går for langt
størstepartens vedkommende til administrationsudgifter og driftsomkostninger
som løn, mad og husleje i foreningen Brobyggerne.
Brobyggerne
er en forening med hemmeligt regnskab, der i overvejende grad styres og tegnes
af Özlem Cekic, der bærer titlen ‘generalsekretær’.
Brobyggernes
indsamlingsregnskab fra 2019 afslører, hvad de mange tusind kroner går til.
I
2019 indsamler Özlem Cekic 157.040 kroner, men når der er fratrukket
administrationsudgifter og omkostninger til driften af foreningen, så er der
kun 33.181 kroner tilbage.
Det
vil sige, at Özlem Cekic har brugt 79 procent af de indsamlede midler til
poster som blandt andet løn, husleje, mad, drikke, gaver og andre
personaleomkostninger.
I
regnskabet kan man læse, at Özlem Cekic har taget 6750 kroner til lønninger og
15.126 kroner til personaleomkostninger. Der er også brugt 41.225 kroner på en
hjemmeside.
I
indsamlingsregnskabet gør Özlem Cekic opmærksom på, at formålet med
pengeindsamlingen rent faktisk er at drive og opbygge foreningen Brobyggerne.
Groft
sagt kan man sige, at de mange pengebidrag blot holder gang i Özlem Cekics
forening, hvor hun er chef, frontperson og initiativtager.
Modsat
andre hjælpeorganisationer som Red Barnet, Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp
så hemmeligholder Özlem Cekic sin chefløn i Brobyggerne.
Der
er kun to ansatte i Brobyggerne – inklusiv generalsekretær Özlem Cekic. Dertil
kommer to lavtlønnede studentermedhjælpere.
Det
er Özlem Cekic og den tyrkiske indvandrer, Emek Volkan Gürkan, der har
underskrevet indsamlingsregnskabet fra 2019. Både Özlem Cekic og Emek Gürkan er
født i Tyrkiet.
Özlem
Cekics tyrkiske ægtemand, Devrim Ülgü, er også en aktiv del af foreningen
Brobyggerne.
Da
indsamlingsregnskabet bliver offentliggjort, sidder den pakistanske
hadprædikant, Naveed Baig, i foreningens bestyrelse. Den omstridte imam har
været en del af ledelsen i islamistbevægelsen Minhaj-ul-Quran, og han har
fremsagt dødstrusler i en københavnsk moské.
Et
andet bestyrelsesmedlem i Brobyggerne er den iranske indvandrer Aydin Soei.
Hans kommunist-far dræbte en iransk mand i en forstad til København i midten af
1990’erne.
De
danske medier kigger ikke kritisk på Özlem Cekics pengeindsamling. Faktisk
promoverer de statsstøttede journalister på Politiken Özlem Cekic og hjælper
hende med at indsamle flere penge.
Det
er dybt kritisabelt, at Özlem Cekic indsamler penge, der hovedsagelig skal
udfylde poster som lønninger, mad og husleje i hendes forening.
I
efteråret 2020 valgte Det Konservative Folkeparti, Venstre, Enhedslisten,
Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre at støtte Brobyggerne med 2,8
millioner skattekroner.
Det
var blandt andet De Konservatives partileder Søren Pape Poulsen, Enhedslistens
forhenværende partileder, Pernille Skipper, og den sexanklagede Morten
Østergaard fra De Radikale, der lod millionerne rulle fra skattekassen.
Folketingets
generøse pengegave udløste yderligere 1,7 millioner kroner fra TrygFonden og
Nordea-fonden. To pengekonstruktioner, der er tæt forbundet med bankgiganten
Nordea og forsikringsselskabet Tryg.
Özlem
Cekic kan grine hele vejen til banken. Taberne bliver de godtroende danskere,
der fylder de tyrkiske lommer.
*
Kritiske
journalister kan kontakte Brobyggerne her:
Özlem
Sara Cekic, generalsekretær.
Telefon:
2234 6892
Telefon: 6164 0764
Email: ozlem@ozlem.dk
Email: kontakt@brobyggerne.dk
Email: brobyggerne.forening@gmail.com
https://tv.frihedensstemme.dk/2021/08/06/ozlem-cekics-pengeindsamling-79-procent-af-pengene-gaar-til-loen-husleje-og-mad/




