- FAKTA SKAL UD, MEN TONEN ER HELT FORKERT,
Smitten er stigende i Aarhus, og der er i den forbindelse blevet talt meget
om etnicitet. Fakta skal ud, men tonen er helt forkert, lyder det fra Mona Fahd.
Solen står højt på himlen. Sommervarmen sniger sig ind bag de
mange mundbind i Gellerupparken.
Der
er blevet opstillet et midlertidigt testcenter i røde containere, hvor man
uanmeldt kan blive testet for corona.
Testcenteret
har været her det sidste stykke tid, så køen er ikke så lang, men flere siger,
at de bliver testet regelmæssigt i øjeblikket.
Der
er blevet talt meget om etniske minoriteter, siden Statens Serum Institut i
begyndelsen af August offentliggjorde tal, der viste, at 70 procent af de
nysmittede med corona var af anden etnisk herkomst end dansk.
Fakta skal frem
Mona Fahd kom til Danmark i 1991. Hun siger, hun oprindeligt er
palæstinenser fra Libanon.
Nu
bor hun i Gellerupparken og har gjort det de sidste to år. Hun arbejder i en
boligsocial helhedsplan og er aktiv i området som frivillig.
Derfor
snakker hun meget med borgerne i området, som hun beskriver, har mærket tonen
om etnicitet og smitte.
-
Det gør mig så ked af det. Den måde fakta blev formidlet på om somaliere, det
var virkelig uheldigt. De blev stemplet. Børn blev kaldt corona-somali. Mødrene
blev så kede af det.
Mona
Fahd er ikke i tvivl om, at informationer om, hvor smitten breder sig, skal
frem.
-
Jeg er ikke utilfreds med Mette Frederiksens udmelding. Hun formidler fakta, og
det skal selvfølgelig frem. Det er fakta, at smitten er steget i området, men
det er måden man snakker om det på, der er forkert.
-
Man skal kommunikere på en ordentlig og respektabel måde. Der er fakta, ja. Vi
er ramt, ja. Men det er ikke ensbetydende med, at man skal hænge
befolkningsgrupper ud. Jeg synes, at det er primitiv formidling. Helt ærligt.
Jeg kan mærke, hvor meget folk bliver skadet af det rent psykisk, siger Mona
Fahd.
- Tonen har været hård
Socialordfører for Socialdemokratiet Camilla Fabricius
var også ved testcenteret. Hun var ude for at tjekke op på tiltaget og for selv
at blive testet for corona.
Hun mener også, at tonen om etnicitet har været for
hård.
- Jeg synes, at det er bekymrende, når børn skal komme
i skole og opleve, at de ikke har nogen at lege med eller bliver sendt hjem.
Det synes jeg, er uacceptabelt. Jeg synes også, at det er uacceptabelt, hvis
man ikke overholder retningslinjerne.
De frivillige er nøglen
Beboerne Ekstra Bladet talte med i området svarede
generelt, at de følte, at de havde de nødvendige informationer for at følge
retningslinjerne.
Mona Fahd mener også generelt, at folk er oplyst men
peger på, at der ligger en udfordring i at kommunikere ud til de beboere, der
ikke taler dansk. En udfordring hun sammen med andre frivillige har forsøgt at
løse gennem uformelle kanaler.
- Der er meget uformel kommunikation i
WhatsApp-grupper og på Facebook. Det foregår på folks eget sprog.
- Jeg har sammen med en anden kvinde fra området
oprettet en gruppe med en læge, som svarer, når han har pause og om aftenen,
hvis folk har spørgsmål. Folk kan spørge, hvis de eller deres familier er
smittede, eller hvis de er i karantæne.
Der bliver lagt op til et større fokus på etniske minoriteter i
kommunerne. Fra Kommunernes Landsforening lyder det, at 'myndighederne nu
skruer op for indsatsen målrettet disse grupper'.
En
indsats Mona Fahd mener, skal have fokus på de frivillige i områder som Gellerupparken.
-
Jeg synes, at man skal støtte og sætte mere fokus på de frivillige i området.
Det er dem, der er nøglen til at formidle informationer ud til folk i de her
områder, siger hun.
Kommentar:
Jamen hvad er det for noget ubehageligt ulækkert noget, vi må ikke tale lige ud af posen, det skal gemmes væk at vi har en masse rendende der er virkelig dårlige for landet, derudover lader de sig smitte i tusindtal, og danner endnu en farlig situation for alle.
Hvor bliver man lang i ansigtet af deres evige hyleri. Der anes aldrig den mindste selverkendelse blandt berigerne. Det er altid alle andres skyld, og desværre har en ordentlig røvfuld hvide selvhadere på deres side.
Hold nu op med det piveri og kom ind i kampen alt hvad der bliver sagt er jo rigtigt og hvis man ikke skulle kalde dem somaliere eller for den sags skyld polakkere som ikke piver og tar det som det er hvad fanden skulle man så.
Alle udlændinge der gerne vil arbejde, bidrage og være en del af det danske samfund og den danske kultur er mere end velkomne. Resten skal bare rejse hjem. Det gælder også dem, der ikke vil tage afstand fra dem, der ikke vil Danmark....som fruen i denne artikel!
Det er ikke samfundets ansvar at informere om corona, hvis de efter flere år i landet endnu ikke kan dansk
Synes nu somalierne fint klarer at stemple sig selv med lav erhvervsfrekvens især blandt kvinder, overrepræsentation i kriminalitetsstatistikkerne og masser af negative overskrifter. Når man tænker på hvad det koster det danske samfund, er det ikke underligt, hvis de betalende danskere efterhånden har fået nok.
Helt ærligt - nu skal alle, der tager offentlig transport tvinges, til at bære mundbind. Det samme gælder bl.a. buschaufførerne. Dem har jeg virkelig ondt af. Men hører man noget piveri?
Nej, det accepteres, fordi man sætter sig selv i anden række og folkets vel i første.
Og man finder sig i det, selvom smittetrykket er meget lavt.
Men i en befolkningsgruppe, hvor smittetrykket er betydelig højere, hyler man op og har ondt af sig selv. Havde jeg været i samme situation, ville jeg have haft dårlig samvittighed og have gjort alt for at opklare og løse problemet i stedet.
I min optik er det mangel på samfundssind og det er bare ikke ok, uanset hvilken befolkningsgruppe man tilhører.
Mona Fahd mener også generelt, at folk er oplyst men peger på, at
der ligger en udfordring i at kommunikere ud til de beboere, der ikke taler
dansk.
Deres satelit tv, fejler ellers ikke noget.
Debat tonen overfor fremmede i
Danmark er bestemt ikke for hård. Problemet er vel nærmere, at mainstream
politikere og mainstream medier hidtil har pakket de fremmede ind i et debat
vakuum, hvor de kun må omtales i kærlige varme vendinger - men sådan spiller
virkeligheden IKKE . . . !
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/fakta-skal-ud-men-tonen-er-helt-forkert/8250407



Offerkortet trækkes igen og igen af indvandrere fra MENAP og deres apologeter, - fordi det plejer at virke.
SvarSletStraks springer borgmestre og andre apologeter op som æsketrolde og udskammer budbringerne.
Lad dem dog tage ansvar i stedet for konstant at få gevinst ud af at ynke sig selv og påstå, de er ofre for racisme, hvad de ikke er.
Det er vildt trættende.